10 tips om nu (en ná) de crisis in de media te komen

Beter zichtbaar tijdens en na Corona

10 tips om nu (en ná) de crisis in de media te komen

Het lijkt in de media alleen nog maar over Corona te gaan. Maar er komt een moment dat deze crisis voorbij is al is dat op dit moment wat lastig voor te stellen.

De voorbereiding op de post-corona tijd begint vandaag of beter nog, is al begonnen. Want ook tijdens de crisis kun je werken aan een betere zichtbaarheid van jouw organisatie in de media. Daar pluk je nu en straks de vruchten van.

1. Benoem Corona en de gevolgen daarvan voor jouw organisatie.

Beschouw de situatie nu als het tijdelijke abnormaal. Wees niet bang om jouw business ‘as usual’ onder de aandacht te brengen met het oog op het nieuwe normaal dat zich na de crisis gaat ontwikkelen.

2. Zorg dat je weet welke journalisten interesse hebben in jouw product, dienst en of maatschappelijke rol.

Leg en onderhoud het contact. Zorg dat je bereikbaar bent.

3. Laat je bedrijf of organisatie zien: leg uit wat en hoe je het doet.

Organiseer bijvoorbeeld een rondleiding voor de media. Dat kan in deze tijd natuurlijk ook virtueel.

4. Kernboodschappen: benoem drie punten die jij belangrijk vindt en die in ieder verhaal moeten zitten.

Realiseer je daarbij dat emotie minimaal net zo belangrijk als rationale argumentatie.

5. Zie contacten met de media als een kans: meer bekendheid wat zorgt voor een sterkere reputatie.

Doe dus niet wat deze gemeenteambtenaar deed: 

6. Zorg dat je voorbereid bent: jouw verhaal moet kloppen en train het.

Maar niet te veel. Naturel is beter dan te getraind. Wees open en eerlijk: zeg wat je kan en wil zeggen en geef ook aan wat niet je niet kan en wil zeggen en waarom.

7. Combineer met social media:

Het verhaal in de media moet kloppen met jouw andere boodschappen op website, Twitter, Facebook etc.

8. Accepteer dat een journalist soms andere belangen heeft dan jij:

Hij of zij moet leveren binnen deadlines, abnormaal heeft meer nieuwswaarde dan normaal, slecht nieuws is beter dan goed nieuws, enzovoort. Maar een journalist is niet per definitie negatief. Met een pakkend verhaal kun je dus zakendoen. 

Drie invalshoeken waar een journalist altijd naar op zoek is:

  • Actualiteit (nieuws)
  • Conflicten (ruzie)
  • Human interest (meeleven, empathie, uit het leven gegrepen)

Slaag je erin minimaal twee van deze drie in je verhaal te stoppen dan is de kans op publiciteit het grootst.

9. Last but not least, monitor de resultaten: weet wat er over je gepubliceerd wordt.

Check dagelijks of wekelijks. Gebruik het resultaat om nieuwe kansen te creëren en/of risico’s te beperken. Google Alerts is hiervoor een perfecte en gratis ‘radar’.

10. Download de gratis Media Toolbox voor het superslim organiseren van jouw mediastrategie!