Maak deze vijf fouten niet als je goed contact wil hebben met een journalist
Een goede relatie met de pers opbouwen is niet zo moeilijk. Door vijf fouten te vermijden kom je een heel eind.
Het lijkt in de media alleen nog maar over Corona te gaan. Maar er komt een moment dat deze crisis voorbij is al is dat op dit moment wat lastig voor te stellen.
De voorbereiding op de post-corona tijd begint vandaag of beter nog, is al begonnen. Want ook tijdens de crisis kun je werken aan een betere zichtbaarheid van jouw organisatie in de media. Daar pluk je nu en straks de vruchten van.
Beschouw de situatie nu als het tijdelijke abnormaal. Wees niet bang om jouw business ‘as usual’ onder de aandacht te brengen met het oog op het nieuwe normaal dat zich na de crisis gaat ontwikkelen.
Leg en onderhoud het contact. Zorg dat je bereikbaar bent.
Organiseer bijvoorbeeld een rondleiding voor de media. Dat kan in deze tijd natuurlijk ook virtueel.
Realiseer je daarbij dat emotie minimaal net zo belangrijk als rationale argumentatie.
Doe dus niet wat deze gemeenteambtenaar deed:
Maar niet te veel. Naturel is beter dan te getraind. Wees open en eerlijk: zeg wat je kan en wil zeggen en geef ook aan wat niet je niet kan en wil zeggen en waarom.
Het verhaal in de media moet kloppen met jouw andere boodschappen op website, Twitter, Facebook etc.
Hij of zij moet leveren binnen deadlines, abnormaal heeft meer nieuwswaarde dan normaal, slecht nieuws is beter dan goed nieuws, enzovoort. Maar een journalist is niet per definitie negatief. Met een pakkend verhaal kun je dus zakendoen.
Drie invalshoeken waar een journalist altijd naar op zoek is:
Slaag je erin minimaal twee van deze drie in je verhaal te stoppen dan is de kans op publiciteit het grootst.
Check dagelijks of wekelijks. Gebruik het resultaat om nieuwe kansen te creëren en/of risico’s te beperken. Google Alerts is hiervoor een perfecte en gratis ‘radar’.
Een goede relatie met de pers opbouwen is niet zo moeilijk. Door vijf fouten te vermijden kom je een heel eind.
Maak het jezelf makkelijk en schaf een systeem aan om perscontacten bij te houden.
Deze website gebruikt cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die indien nodig zijn gecategoriseerd, opgeslagen in uw browser omdat ze essentieel zijn voor het functioneren van de basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar het afmelden van sommige van deze cookies kan een effect hebben op uw browse-ervaring.